Rancang Wang, Hidup Senang

Image

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini saya ingin berkongsi sedikit intipati yang saya rasa menarik dalam buku yang telah saya baca. Buku ini saya beli kira-kira 2 tahun lepas, bertajuk “Rancang Hidup, Rancang Wang” tulisan HAMDY atau nama sebenar beliau Haron Mohd Yusof diterbitkan oleh imedia production.

Ini buku 1st berkaitan perancangan kewangan yang saya baca dan saya dapati ia sangat menarik dan informative. Saya mengesyorkan kepada kawan-kawan especially yang dah habis belajar dan baru nak start hidup sendiri untuk membaca buku ini.Buku ini bukan saja memuatkan panduan untuk merancang kewangan tetapi merancang kehidupan @ keluarga, penulis ada berkongsi pengalamam hidup bagaimana beliau mendidik anaknya. Dan yang paling best buku ini mengupas isu  bukan sekadar fakta tetapi praktikal berdsarkan pengalaman & pengamalan beliau, banyak idea2 menarik dan tips yang dikongsikan penulis.tambahan pula tulisannya turut menekankan aspek agama Islam..  Saya yakin sesiapa yang membaca buku ini pasti berpuas hati dan mendapat banyak manfaat darinya..:)

Antara yang disentuh di dalam buku ini

  1. Pembinaan kerjaya.
  2. Perancangan kewangan
  3. Takaful & insurans
  4. Pelaburan: saham, hartanah, emas
  5. Tips beli rumah & kereta
  6. Mendidik anak
  7. Kehilangan kerja & Masalah kewangan

Saya ingin mengupas beberapa tajuk yang saya fikir menarik & penting dan yang selebihnya saya syorkan anda membaca sendiri buku ini pasti banyak manfaat yang diperolehi..:)

Rancang..jangan tak rancang

Kewangan kita berterabur?? Antara perkara yang menyebabkan kewangan kita berterabur ialah kerana kita tiada GOL KEWANGAN yang ingin dicapai.Tambahan pula kita tiada ilmu dan tidak merasai kepentingan merancang kewangan.

Perkara utama yang perlu kita ketahui ialah kenapa kita merancang kewangan? Antaranya untuk memastikan pndapatan kita cukup pada masa diperlukan, membaiki taraf hidup dan yang paling penting ketenangan fikiran,tidak  dapat dinafikan masalah kewangan merupakan punca utama stress. Selain itu kita juga merancang kewangan untuk berkahwin,berikan pendidikan pada anak-anak, membeli rumah, supaya dapat bersara awal, kehidupan yang selesa dan  supaya kita meninggalkan cukup wang untuk keluarga jika kita mati nanti.Bagi saya pula apabila kita berada dalam jemaah dakwah, maka kita perlu target supaya dapat menyumbang lebih banyak kepada organisasi dakwah yang kita anggotai.

Jadi antara perkara yang ditekankan ialah kita perlu menetapkan visi kewangan kita. Sebagai contoh jika kita sekarang berumur 20-an kita boleh tetapkan pada umur kita mencecah 30@40 pendapatan kita sebulan adalah RMxxxx dan simpanan/pelaburan saya RMxxxxxx dan kita telah memiliki xx buah rumah dan sebagainya. Selepas itu, kita fikir & rancang bagaimana untuk mencapainya.

Tips-tips kewangan

Antara nasihat dari Azizi Ali

  1. Tumpukan pada yang utama..perlu ada priority list untuk barang yang diingini.
  2. Bersyukur dengan apa yang ada..betul 3x
  3. Ubahsuai rumah secara berpatutan
  4. Elak aksesori kereta
  5. Beli satu tahap ke bawah drpd kemampuan hari ini
  6. Hati-hati dengan kad kredit
  7. Beli yang berkualiti..yang ni memang saya setuju sangat!!
  8. Kurang & pendekkan panggilan telefon
  9. Pergi shopping dengan perut kenyang.. ni saya pernah cuba memang kurang sikit nafsu nak membeli tu..
  10. Gunakan toiletries dan alat solek yang murah
  11. Gunakan peralatan senaman yang rendah harga
  12. Gunakan online banking..ni pun saya setuju, mudah, jimat duit minyak nak gi bank untuk bank-in duit, dan jimat masa jugak nak beratur kat bank..:)

Tips dari penulis buku

SIMPAN dulu baru BELANJA.Beliau sarankan supaya buat potongan gaji ke Tabung Haji atau simpan dalam akaun yang susah untuk diambil keluar(maksudnya mungkin perlu pandu jauh, kene isi borang..lecehla sikit) Jika kita buat macam tu, tanpa kita sedari simpanan kita meningkat dan sangat berguna di kala kecemasan..

Antara perkara yang juga menarik perhatian saya ketika membaca buku ini ialah..dalam perancangan  kewangan kita juga perlu menyediakan reserve sekurang-kurangnya 9 bulan.Rasionalnya, jika apa2 berlaku kepada kita, kita masih lagi survive tanpa bekerja untuk beberapa bulan. Kalau nak tahu cara pengiraan untuk reserve ni, bacala sendiri ye..;)

Bayar Zakat

Beliau juga mengingatkan kita supaya membayar zakat pendapatan untuk membersihkan dan menambah keberkatan dalam hidup kita . Kadarnya 2.5%. Bagaimana pula nak kira?? Ada 2 cara

Pertama: 2.5% x pendapatan kasar

Kedua: 2.5%  x pendapatan bersih

Dan buatlah pembayaran kepada agensi yang memungutnya.

Takaful

Image

Bagaimana pula isu berkaitan takaful/insurans. Penting ke? Takaful Hayat vs Pendidikan vs Perubatan, mana satu lebih baik atau ambil semua jenis atau pilih mana yang pulangannya lebih baik? Di sini beliau mengupas dengan detail sekali,dikongsikan juga tips2 dalam membeli insurans@takaful…dan saya tak mampu nak cerita semula, mungkin anda boleh dapatkan sendiri buku ini..

Pelaburan

Salah satu cara untuk menambahkan kewangan kita ialah melalui pelaburan.Di dalam buku ini macam-macam yang disentuh daripada Amanah saham(ASB), KWSP dsb.

Ada juga diterangkan  secara jelas status  ASB samada halal@haram@syubhah. Anda boleh baca sendiri dan buat pilihan, saya setelah membacanya, saya mengeluarkan wang dalam ASB saya dan saya masukkannya dalam Tabung Haji, saya rasa dengan tu saya lebih tenang..

Beliau juga mnyentuh bagaimana emas dapat menjadi satu pelaburan alternative kerana harganya yang sentiasa meningkat..Ini boleh dilakukan dengan membuka Akaun Emas di Maybank.. ataupun bagi kaum wanita belila emas..:)

Membeli rumah dan kereta

Image

Di sini penulis juga menerangkan perkara-perkara berkaitan pembelian rumah. Antara nasihatnya beli rumah semasa muda kerana menyewa dalam tempoh masa yang lama agak merugikan. Contohnya, kita menyewa RM500/bulan, setelah 5tahun  tanpa disedari kita telah bayar sewa sebanyak RM 30 000!! Dan ini bukanlah satu jumlah yang sedikit.

Dan Loan rumah janganlah 25 tahun kerana kita akan rugi dengan membayar faedahnya..

Dalam membeli kereta juga ada tips tapi dah tak larat nak tulis..:(

Mendidik Anak-Anak

Penulis juga berkongsi pengalaman beliau mendidik anak2, bagaimana beliau ajar anak-anak hafaz quran dari rumah, pemilihan tadika,tuisyen perlu atau tak??, cara beliau mngurus waktu anak-anaknya dan macam-macam lagi..menarik!!!

Akhirnya

Rasanya setakat ini sahaja yang saya mampu tulis, moga ada manfaat dari post saya kali ini..Semoga ia menjadi pemberat mizan hasanat saya  kelak..Bagi sesiapa yang berminat nak baca tentang pengurusan kewangan,sebenarnya ada pelbagai lagi buku menarik seperti buku “Ke Mana Wang Anda” tulisan Hajah Rohani seorang pakar kewangan Islam.Saya  scanning saja,tak sempat nak baca lagi..huhu.. dan macam-macam lagi buku..cari je kat kedai buku, Cuma yang saya baca ni saya rasa ia islamik & syariah compliant..:)

Image

Saya akhiri dengan sebuah hadis

“Sebaik-baik harta yang baik adalah dimiliki oleh orang yang soleh” –hadis riwayat Ahmad-

Maknanya Allah suka jika harta dunia ini dimiliki oleh oaring saleh sbb mereka tidak salahgunakan harta, bersyukur dengan nikmat serta menggunakannya untuk manfaat orang lain..

Wallahu’alam bissawab..

* Alhamdulillah dapat juga habiskan post ni sebelum ke PTM. Sabtu ini saya akan menghadiri sebuah seminarparenting tentang “Seminar Asas-asas Menghafal Quran dari bayi” oleh Islamic parenting network..Semoga Allah memudahkan urusan saya, saya harap dapat kongsi juga apa yang saya dapat nanti di sini..

This entry was posted on April 4, 2013, in Buku. 2 Komen

Menjadi akhawat yang sejati

Image

Bismilah..

Saya copy paste artikel ini..saya rasa inilah manifestasi tarbiyah  seorang akhawat, bukan sekadar jaguh di gelanggang dakwah bersama masyarakat, malah bagaimana untuk menjadi jaguh di dalam urusan rumahtangga & keluarga..Tugasan inilah yang menjadikan wanita itu lebih istimewa dari lelaki,kerana kaum Adam tidak mampu menggantikan kaum Hawa dalam ‘peranan besar’ yang satu ini. Mungkin satu hari saya juga ingin menulis post berkaitan ini..

Menjadi Akhawat yang sejati

Apa yang mula-mula anda terbayang bila membaca tajuk entri ini?

Siapakah akhawat sejati yang anda gambarkan?

Perumpamaan wanita ibarat bunga dan lelaki ibarat kumbang sebenarnya mempunyai makna tersirat yang sangat mengesani. Wanita dan bunga; mungkin ramai yang mengaitkan kedua-duanya dengan kecantikan fizikal, namun bagi saya ia lebih dari itu. Wanitalah yang berperanan  dalam memelihara ‘kecantikan’ suasana, kekemasan bilik tidur dan ruang tamu, dia jualah yang bertanggungjawab menyediakan suasana yang terbaik dan menyenangkan buat ‘kumbang’ yang akan pulang penat berkerja. Sudah tentulah, lelaki yang ibarat kumbang,tugas mereka memang diluar mencari makanan dan berkerja..datang singgah berehat di bunga-bungaan sebagai tempat melepaskan lelah.

Jika anda faham apa yang cuba saya sampaikan melalui perumpamaan di atas adalah siapa sebenarnya yang harus kita gambarkan sebagai akhawat sejati. Definisi rijal dakwah@ ghulam dakwah hakikatnya berbeza bagi seorang lelaki dan wanita, berbeza bagi seorang ikhwah dan akhawat. Mungkin anda gambarkan ikhwah seharusnya yang kuat berjihad diluar, yang itqan dan qowi dalam tugasan usrah dan tarbawi, yang digambarkan imam Hassan al Banna yang penat mereka hanya sempat tidur di dalam kenderaan kerana berkerja untuk ummat.

Lain pula bagi seorang akhawat sejati. Tafsiran dan ciri khas seorang akhawat itu bukanlah sebenarnya terletak pada sehebat mana dia mengeluarkan juhud pada amal dakwah sepenuhnya, tetapi sejauh mana dia mampu untuk menyeimbangkan tugasan dakwah dan tugasan sebagai seorang wanita;di rumah. Teringat saya pada pesanan anak perempuan seorang tokoh dakwah yang terkenal, bila mana ditanyakan apakah tarbiyah istimewa yang ayahandanya berikan padanya dia menjawab;

  Ayahku melatihku untuk belajar menguruskan rumah, belajar menguruskan anak, belajar menguruskan rumahtangga sehingga aku merasa rimas dan tertanya-tanya bilakah ayahku hendak memberikan aku tarbiyah dakwah yang lebih berat”

Benar, kerana akhawat sebenar adalah yang nasyat berkerja diluar, namun bila pulang ke rumah dia menjalankan tugasan memasaknya, yang membersihkan rumah walau seharian sudah berkerja diluar, mengambil berat rakan-rakan serumah dan menyelesaikan setiap tugasan kewanitaannya di rumah. Inilah cabaran sebenar menjadi akhawat sejati, malahan bila berbicara dengan sahabat-sahabat yang sudah berkahwin ramai yang berpesan bahawa banyak tarbiyah akhawat bermula dari rumahnya. Sejauh mana dia mengambil berat akan perihal kebersihan rumahnya, alatan dan keperluan rumahnya, kebajikan ahli rumahnya, kewangan dan bajet rumahtangga. Seorang akhawat yang hebat berdakwah tidak pernah terlepas dari tugas-tugas asasinya sebagai seorang wanita, kerana itu sehebat mana kita di luar rumah marilah cuba untuk tidak menjadikan kepenatan kita di luar sebagai alasan untuk melepaskan tanggungjawab dirumah. Sedarilah bahawa inilah tarbiyah sebenar yang dituntut dan perlu dilatih bagi setiap akhawat sejati.

Berkelana di negara orang, tiada ibu untuk menegur kita, tiada kakak untuk membantu melaksanakan tugasan kita. Hanya tinggal sahabat-sahabat serumah yang saling menasihati dan saling memberi qudwah pada kita. Pengalaman peribadi saya cukup menjadi pengajaran buat saya, serumah dengan ukhti-ukhti yang sangat ihtimam pada hal-hal rumahtangga, sangat cekap melaksanakan urusan rumah. Adakala saya sendiri bertanya; adakah layak untuk saya bergelar akhawat sejati? Apakah harus saya jadikan urusan sibuk diluar sebagai alasan melepaskan diri? Rasa sedih bila membandingkan diri yang tidak sensitif pada isu-isu rumah berbanding akhawat lain. Malah lebih malu untuk difikirkan isteri daieah bagaimana yang akan saya jadi bila sudah berumahtangga atas landasan bait muslim nanti?

Semoga artikel ini menjadi muhasabah buat kita semua sebagai akhawat. Kehebatan sebenar kita bukan diukur semata-mata daripada kepetahan berbicara, kekuatan stamina, nasyat berdakwah dari rumah ke rumah. Sedarilah bahawa kita sebagai akhawat punyai peranan yang tersendiri di rumah, hebatnya seorang daieah itu adalah bagaimana dia menguruskan tugasan rumah dan tugasan dakwahnya, hebatnya daieah itu adalah bagaimana dia mentarbiyah dan membesarkan anak-anak dalam masa dia aktif berdakwah. Sungguh, inilah cabaran sebenar dan jihad sebenar seorang akhawat sejati.

Ayuh, mari kita koreksi diri dan muhasabah diri. Masih ada waktu untuk perbaiki diri dan belajarlah menguruskan rumah anda sebelum menjejak ke marhalah seterusnya yang jauh lebih mencabar!

http://naseemalbahr.wordpress.com/2012/08/27/menjadi-seorang-akhawat-sejati/

Allah,Hamba dan Dosa

Image

Bismillah..

Luasnya Pengampunan Allah S.W.T

Dalam satu hadis qudsi Allah berfirman:

قال الله تبارك وتعالى: (يا ابن آدم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان فيك ولا أبالي، يا ابن آدم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي، يا ابن آدم إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرة) .رواه الترمذي.

“Wahai anak Adam, sesungguhnya selagi kamu berdoa dan berharap kepadaKu,Aku pasti mengampunkan kamu atas apa sahaja dosa yang lahir daripada kamu dan Aku tidak peduli (samada ia sikit atau banyak , kecil atau besar).Wahai anak Adam, kalaulah dosa-dosamu sampai kea wan di langit,kemudian kamu meminta keampunan kepadaKu,pasti Aku akan mengampunkan kamu.Wahai anak Adam, jika kamu datang kepadaKu dengan dosa yang hamper memenuhi bumi, kemudia kamu menemuiKu dalam keadaan kamu tidak menyekutukan sesuatu denganKu,pasti Aku datang kepadamu dengan keampunan yang hampir memenuhi bumi itu” –hadis riwayat Tirmizi-

Apabila kita membaca hadis ini, hati akan terdetik betapa pemurahnya Allah dengan keampunan, sedangkan kita sesama kitapun tidak mampu untuk memaafkan manusia lain sepertimana yang Allah sedia melakukannya  untuk kita. Subhanallah!! Tidak kiralah sebesar manapun dosa kita, pintu keampunan sentiasa terbuka untuk kita dan hakikatnya cuma kita sahaja yang tidak mahu mengetuk pintu tersebut dan terus membiarkan diri lalai dan jauh dariNya.

Hadis ini merupakan satu motivasi untuk kita sentiasa mencari keampunan Allah di celah-celah kehidupan kita dan memberikan satu harapan pada hamba bahawa Allah pasti akan mengampunkan dosa-dosanya walaupun dia telah jauh menyimpang dari landasan yang sebenar..

Bagi seorang muslim, setiap kali kita melakukan kelalaian atau maksiat, hati yang hidup akan sedar dan mencela diri serta terus meminta keampunan Allah sepertimana yang disebtkan dalam surah Ali-Imran : 135, dan begitulah sifat orang yang beriman

“Dan orang-orang yang apabila dia melakukan perkara yang keji atau menzalimi diri mereka sendiri, mereka mengingati Allah, lalu mereka meminta ampun kerana dosa-dosa mereka.Siapakah yang mengampunkan dosa selain Allah?”

Putus Asa

Tetapi pernah tak terjadi  apabila kita lalai dan melakukan dosa,kita mencela diri dan kadangkala kita rasa putus asa dengan diri sendiri kerana selalu sangat lalai dan bermaksiat terhadap Allah sampai ke tahap kita rasa malu nak meminta ampun pada Allah sebab rasa macam Allah tidak akan terima  dan ampunkan kita.. Lebih teruk lagi jika kita rasa futur(putus asa) sehingga kita terus membiarkan diri kita hanyut dalam kelalaian dan maksiat kerana merasakan tiada lagi ruang untuk orang yang berdosa seperti kita di sisi Allah Taala..Dan di sinilah hadis ini hadir bagi merawat hati manusia yang hampir kalah oleh bisikan syaitan, memberikan satu sinar dan harapan bagi manusia untuk memohon kepada Allah swt. Justeru mari kita meminta keampunan dan membesarkan keinginan dan harapan kepadaNya untuk diampunkan kerana dalam sebuah hadis, Nabi SAW bersabda

إِذا دَعَا أَحَدُكٌم, فَليُعَظّم الرُغبَةَ , فإِنَّ اللهَ لَا يَتَعَاظَمُهُ شَيءٌ

“Apabila seorang daripada kamu berdoa , maka hendaklah dia membesarkan keinginannya kerana sesungguhnya tidak ada sesuatu pun yang besar dan membebankan Allah Taala”

Istighfar Terbaik

Dalam kitab Jamie Ulum wal hikam  ada menyebut jenis istighfar yang terbaik ialah seseorang itu memulakan istghfarnya dengan memuji TuhanNya, kemudian dia mengiringinya dengan pengakuan dosanya.Seterusnya dia memohon keampunan Allah sepertimana yang Nabi ajarkan dalam sayyidul istighfar yang selalu kita baca di dalam mathurat.

Image

Melupai dosa sendiri

Memohon keampunan adalah bentuk doa yang paling utama yang patut dipinta oleh seorang hamba. Nabi dalam sebuah hadis menyebut bahawa baginda beristighfar kepada Allah setiap hari sekurang-kurangnya 70 kali, dan sesungguhnya junjungan besar itu seorang yang maksum.Persoalannya mengapa kita selalu malas ataupun lalai dalam memohon keampunan atau adakah kita rasa kita tidak melakukan dosa dan kelalaian?? Pasti tidak! kerana kita dicipta dengan sifat lupa maka mustahil untuk kita tidak melakukan dosa. Mungkin kita lupa untuk muhasabah diri menyebabkan kita tidak rasa berdosa atau sememangnya kita telah lupa akan dosa-dosa yang kita lakukan dek kerana terlampau banyaknya dosa atau kita telah terlampau biasa melakukan dosa sehingga hati kita tidak  lagi sensitive dan seolah-olah dibius oleh noda dosa kita sendiri..Nauzubillahi minzalik..Hakikat yang mesti kita ketahui, sejauh mana kita telah berjaya melupakan dosa-dosa kita atau tidak lagi sensitive dengannya bukan bermakna Allah turut menghapuskan dosa tersebut dan membolehkan kita terlepas dari perhitungan Allah di hari di mana tiada naungan selain dari naunganNya kerana Allah SWT menyebut dalam surah Al-Mujadalah ayat 6:

يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

Pada hari ketika mereka dibangkitkan Allah semuanya, lalu diberitakan-Nya kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan. Allah mengumpulkan (mencatat) amal perbuatan itu, padahal mereka telah melupakannya. Dan Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu.

Oleh sebab itu kita juga dianjurkan untuk sentiasa memohon keampunan bagi dosa yang kita tahu dan dosa yang tidak terhitung, tidak sedar atau dosa yang kita lupa, sepertimana dalam mathurat:

“اللهم إنا نعوذبك من أن نشرك بك شيئا نعلمه, ونستغفرك لما لا نعلمه”

“Ya Allah kami memohon lindunganMu supaya kami tidak mempersekutukanMu secara kami sedari dan kami memohon keampunanMu atas apa yang kami tidak sedari”

Contoh dari Salafussoleh

Saya pernah membaca sebuah kisah salafusssoleh dalam buku Jamie ulum wal hikam dan ia menarik hati saya tentang bagaimana beliau menghitung dosa-dosanya dan dari kisah tersebut saya dapat lihat beliau seorang yang sangat memandang besar setiap dosa yang dilakukan sehingga cara dia memohon dosanya sangat mengagumkan, kita yang berjuta kali banyak dosa dari beliau pun tak buat mcam tu..Subhanallah yang telah mendedahkan kisah hamba-hamba yang hebat ini kepada kita sebagai pengajaran & qudwah.

Kisah pertama

Rayah Al-Qoisi berkata: “ Saya ada 40 dosa lebih.Saya telah beristighfar kepada Allah untuk setiap dosa itu sebanyak 100 000 kali”

Kisah kedua

Seorang hamba telah menghitung amalannya sendiri sejak waktu balighnya, lalu mendapati dosa-dosanya tidak melebihi 36 dosa.Dia pun beristighfar kepada Allah bagi setiap dosa itu sebanyak 100 000 kali.Dia juga bersembahyang seribu rakaat bagi setiap dosa itu dan mengkhatamkan Al-Quran dalam setiap rakaat sembahyang itu.Dia berkata” Walaupun demikian. Saya masih bimbang kepada tindakan Tuhanku yang mungkin menghukumku atas dosa2 tersebut.Saya juga sentiasa bimbang kalau-kalau taubat saya itu tidak diterima”

Muhasabah

Berapa banyak dosa yang kita lakukan setiap hari?

Berapa kali kita mintak ampun atas dosa kita setiap hari?

Bagaimana untuk mempraktikkan hadis ini dengan sentiasa melazimi zikir dan istighfar di mana-mana kita berada?

Jangan sesekali putus harapan seolah-olah tiada gunanya meminta ampun kerana kita akan buat dosa lagi.

Bersihkan hati kita dengan istighfar, jangan sampai hati kita tidak lagi sensitive atas kesalahan yang kita lakukan kerana dosa yang banyak itu telah membius hati kita.

 

Wallahualam bissawab

*Rujukan: Jamie al-ulum wal-hikam

Berhias gaya muslimah

Image

Bismillahirrahmanirrahim..

Kerana dirimu begitu berharga

“Sesungguhnya Allah itu cantik dan Allah sukakan kecantikan.” (Hadisriwayat Muslim dan At-Tirmidzi).

Kecantikan dan wanita tidak dapat dipisahkan bagaikan isi dengan kuku.

Cuba bayangkan air teh tanpa gula, pasti rasanya tawar kan?..itulah ibaratnya kecantikan bagi seorang muslimah,bagaikan gula yang memaniskan teh dan bagaikan seri yang mengindahkan rupa..

Apabila kita menyebut tentang kecantikan janganlah kita letakkan piawaian seperti model-model iklan tu..hakikatnya berapa peratus sahaja perempuan yang dianugerahan kecantikan sehebat mereka, yang lain semua adalah wanita average macam kita-kita ni kan.Mungkin terdetik dalam hati “Aku tak cantik pun..biasa2 aje”, tapi itu bukan pokok pangkalnya sebab “ Everyone is beautiful in their own ways”. Betul tak?? Yang penting kita jaga atau tidak kecantikan yang  telah Allah beri pada kita dan kita ada usaha atau tidak untuk menghias diri agar tampil kemas, sopan dan cantik.

Kali ini saya nak berkongsi ilmu yang saya dapat dari sebuah bengkel yang telah saya hadiri berkaitan dengan personal image transformation, ataupun orang sebut ‘grooming class’la lebih kurang..tapi yang saya hadir ini syariah compliant  ye! Sesuai untuk  para muslimah..inshaAllah..

Image

Saya dan Pn Raihan yang merupakan trainer dalam workshop tersebut

Fokus seminar tersebut lebih kepada bagaimana untuk kita tampil matang & professional dalam kerjaya yang  kita ceburi.Rata-rata yang pergi ke workshop tersebut merupakan bakal doctor, pelajar master, guru, perkerja professional dan juga student undergraduate..Dari perak 4 orang akhawat yang pergi termasuk saya..;) Pelbagai ilmu yang saya dapat dari workshop tersebut, antaranya ialah:

  1. Gaya personality diri
  2. Pemilihan pakaian mengikut ketinggian,bentuk badan dan warna kulit.
  3. Pemilihan tudung mengikut bentuk muka
  4. Penjagaan kulit wajah & asas make-up

Tapi apa yang saya nak focus pada post kali ini ialah berkaitan penjagaan kulit wajah (skin care)& asas make-up..

Routine Skin Care

Setiap wanita mesti mempunyai rutin basic skin care, sekurang-kurangnya 2 kali sehari (pagi dan petang/malam). Memang bunyinya macam leceh tapi kalau kita dah biasakan diri lama-lama okla kan. Lagipun menjaga kecantikan pun salah satu manifestasi syukur kita kepada Allah atas nikmat yang diberiNya. Trainer tu ada kata juga  keadaan kulit kita sekarang ialah hasil penjagaan kita 5 tahun lepas..jadi kalo kulit muka kita macam x sihat, pucat ,nampak tua dari umur sebenar  ialah kerana kita tak jaga betul2 waktu dulu..

Memetik satu kata-kata “There is no such thing as an UGLY woman, just a LAZY one”. Jadi marilah kita bersama-sama memotivasikan diri untuk menjaga kulit kitaJ

Jadi apakah routine skincare yang perlu kita buat?? Ada harian dan mingguan..kita pergi satu per satu..

Harian(Siang)

  1. Cuci muka/ Facial wash
  2. Toner: Toner ni penyegar untuk kulit muka, dia juga berfungsi untuk buang lebihan make-up atau habuk/kotoran di muka. Ada sesetgh kulit yang bila pakai toner lagi banyak jerawat (esp yg oily skin) jadi mereka ni x perlu pakai toner pun xpe..
  3. Eyecare: banyak sangat krim untuk mata yang ada jual di kedai sekarang. Anti-puffiness, anti dark circle..pilihla mana nak
  4. Serum: kalau umur dah >25tahun tu disarankan pakai serum.  Serum berguna untuk memperbaiki struktur kulit. Ia bertindak untuk melawan tanda-tanda penuaan seperti tompok-tompok hitam, kulit kusam, tona warna tak sekata, kedutan dan garis-garis halus yang terdapat pada kulit wajah. Ia juga membantu mencegah jerawat dan mencerahkan serta memberi kesegaran dan keanjalan pada kulit.
  5. Mosturizer: Yang ini sangat penting dan asas, sebelum bedak atau compact powder perlu sapukan pelembab dulu..bagi kulit yang oily mungkin boleh cari oil control moisturizer atau pakai serum sahaja.
  6. Sunblock: pilihlah yang SPF25-30..tapi yang ni biasanya skrg dah included dalam moisturizer @ compact powder yang kita pakai..jadi kalau dah termasuk xperlu UV block ni pun xpe..kenapa ia penting?? Bukan sahaja kerana nak elak kulit bertambah gelap ye tetapi juga untuk mengelak kanser kulit kesan dari sinaran UV yang berlebihan. Selain itu, UV akan mempercepatkan proses penuaan kulit, jadi boleh menyebabkan kita nampak lebih tua dari usia sebenar kita..orang katala..WA
Image

Contoh skincare product di pasaran Malaysia

Harian (petang@malam)

  1. Cleanser: untuk membuang makeup yang dipakai walaupun sekadar compact powder juga membuang kotoran/habuk yang melekat di muka, kerana inilah yang menyebabkan timbulnya jerawat apabila ia terkumpul. Trainer tu cakap tak cukup sekadar guna pencuci muka, sebaiknya kita bersihkan dahulu muka kita baru cuci..
  2. Facial wash: seperti biasa
  3. Toner: seperti biasa
  4. Eye care
  5. Night cream: Apakah kepentingan krim malam. Pada waktu  malam, regeneration process untuk kulit berlaku 3 kali lebih pantas dari siang. Jadi bila apply krim malam ini, dia akan membantu membaiki dan merawat kulit kita pada waktu malam

Rutin Mingguan

  1. Scrub: ini untuk membuang tisu-tisu mati di wajah
  2. Mask: melembap, memberikan nutrisi pada kulit serta menganjalkannya..

*tapi sekarang banyak je jual mask yang 2in1, function sebagai scrub & mask yang melembap, jadi bagi wanita yang bekerjaya, tidak perlu buang masa, just tempek sekali sahaja..:)

Begitulah routine skincare seorang muslimah.sekadar pengamalan saya beberapa minggu, Nampak perbezaan berbanding dahulu..Akhawat cubala, mesti  ada perbezaan insyaAllah..Cuma perlu bersemangat untuk terus konsisten, tambah2 bila dah sibuk bekerja..

Make-up

Dan seterusnya saya nak berkongsi 3 langkah make-up ringkas bagi muslimah..tak sampai 5minit pun boleh siap..

Sebelum tu seperti biasa kita cuci muka kita, pakai toner dan sebagainya

  1. Apply serum, moisturizer + sun block(optional, kalau dah ada SPF kat dalam moisturizer tidak perlu lagi)
  2. Apply powder samada compact powder ataupun loose powder(ni bukan bedak baby tau). Terpulang kalau ada yang nak pakai baby powder, tapi pendapat saya jika dah bekerjaya takpe jela kan nak bercompact powder sebab dia ikut warna kulit sikit berbanding bedak baby yang berwarna putih dan dia buat kita nampak lebih berketrampilan, sekadar pandangan..Di sini nak bagi tips sedikit dalam memilih compact powder, kita perlu pilih yang sesuai dengan warna kulit kita, supaya takdela nampak pelik kan, muka putih sangat tapi tangan gelap pulak kan atau pun sebaliknya..Jadi macam mana nak pilih? Ambil bedak tu try letak/sapu di tulang rahang kita, tengok serasi atau tidak..
  3. Lastly oleskan di bibir lip balm atau lip gloss, supaya ia tidak nampak pucat lesi.

Tambahan: kalau nak tambah eyeliner/celak terpulang kepada diri masing-masing

Image

Loose powder, orang kata sesuai untuk kulit berminyak..WA

Dalam class tu, dia ajar macam-macam lagi, foundation, concealer,cara apply blusher, eye shadow, mascara,lipstick dsb..Cuma saya rasa  itu tak perlu, biar kita kekal sebagai ukti muslimah yang sopan dan bersederhana..Kita make-up bukan untuk menarik perhatian manusia tetapi supaya kita tampil kemas , sopan dan bertenaga bila berhadapan dengan masyarakat yang juga merupakan mad’u kita, takdela nampak pucat macam mayat berjalan je kan.Bagi saya ketrampilan diri akan menambah self confidence bagi seseorang dan mempamerkan satu self-image yang positif pada orang di sekeliling kita.Kita pun tak nak la orang kata pakai tudung labuh tapi nampak comot je kan..(muhasabah untuk diri sendiri juga) kerana kita adalah qudwah kepada masyarakat.Tapi lain orang lain pandangan mungkin sesetengah lebih cenderung untuk memilih pendapat yang lebih tegas, tapi saya selesa dengan pendapat yang mengharuskan tetapi tidak boleh berlebihan.Yang paling penting jagalah niat kita..terpulang kepada anda untuk menilai dan memilih..WA

Tapi bukan saya kata kita tak perlu belajar ilmu yang macam-macam  tu,sebagai wanita especially akhawat,penting untuk kita tahu make-up,Cuma beza kita dengan orang lain ialah di mana dan pada siapa kita berhias.Saya syorkan untuk akhawat belajar sedikit sebanyak tentang ilmu ini.Frankly speaking, seronok juga belajar perkara2 macam ni..Mungkin berguna di masa akan datang..saya rasa antum faham maksud saya..

Dan saya rasa cukup setakat ini perkongsian saya. Dah panjang sangat celoteh ni, rasa macam dah jadi mak andam pulak..hehe..

Semoga penulisan kali ini menjadi pemberat mizan hasanat saya kelak dan memberikan manfaat pada semua akhawat especially dan semua muslimah di luar sana.Semoga Allah mengampunkan saya jika ada salah dan silap dan semoga Allah sentiasa meluruskan niat saya dalam setiap perkongsian..

Saya akhiri dengan sebuah kata-kata:

“The image you project reflects your personality,your values,your capabilities and your level of professionalism-your PERSONAL BRAND”

Wallahu’alam bissawab..