Arkib

61 tahun..pemergian Hassan Al-Banna

Bismillahirrahmanirahim…

Hari ini 12 feb 2010 genap 61 tahun tokoh mujaddid agung abad ini telah meninggalkan kita..Beliau seorang lelaki yg digeruni oleh musuh Islam tetapi disanjungi oleh umat kerana jasa & peranannya dlm dakwah.

Serba sedikit ttg IHAB, Beliau adalah Hassan Ahmad Abdul Rahman al-Banna, lahir di kota Al-Mahmudiya, di Buhaira, Mesir, pada hari Ahad, tanggal 25 Sya’ban tahun 1324(14 Oktober tahun 1906).Bapanya Syeikh Abdul rahman Al-Banna merupakan slah seorng ulama Azhar & imam masjid di kwsnnya.Ayahnya memainkan peranan penting dalam mendidik beliau dari sudut akhlak & kefahaman prinsip2 islam.

Beliau memulai pendidikannya di sekolah tahfizhul Qur’an di Al-Mahmudiyah,kemudian ke sekolah rendah di mahmudiyah.Di zaman kanak2nya beliau telah cenderung dlm amar ma’ruf nahi mungkar.Beliau & rakan2 telah menggerakkan persatuan yg menyeru kpd kemuliaan akhlak “Aj-Jam’ieyah Al-Akhlak Ad-Diniyah”. Beliau memasuki Maktab Perguruan di bandar Dmanhur dan kemudian melajutkan pelajaran ke Kuliyah Darul Ulum pada1923 dan tamat pada 1927.

IHAB mula bertugas sebagai guru di sebuah sekolah di Ismailiyah dan di situlah beliau mengembangkan dakwah beliau menyeru kepada umat kmbali kpada Islam dgn kefahaman yg sahih dan berakhlak dgn akhlak yg mulia . Beliau telah pergi ke merata tempat untuk menyeru kebaikan & cegah kemungkaran. Tak cukup di masjid IHAb juga berdakwah di kedai2 kopi & di tepi2 jalan.

IHAB melihat keadaan umat ketika itu sgt tenat,dijajah oleh kuasa Barat bahkan mereka tidak lagi mengamalkan Islam yg sebenar dan berpecah belah.Atas dasar itulah beliau menyeru umat islam pada kesatuan & perpaduan & bangkit utk menentang penjajah.Setelah itu beliau dan 6 org rakan lain telah bersepakat untuk menubuhkan jemaah yg dinamakan ikhwanul muslimin(IM).IM memainkan peranan besar dalam politik,ekonomi dan sosial Mesir dan negara2 Islam yg lain.IM telah mampu menguasai bandar2 & kmpg2 di mana di setiapnya ada cwgn2. Ikhwan juga membawa wanita & lelaki dalam medan dakwah.Secara ringkasnya peranan IM ialah:

  1. Kebangkitan menentang penjajah inggeris di mesir dengan menubuhkan “Nizom Khas”(Organisasi Khusus) untuk memberikan latihan persenjataan kepada ikhwan demi menentang inggeris
  2. Membantu Umat Islam(Indonesia,Morocco) khususnya di palestin dengan menghantar pasukan sukarelawan terlatih rela berkorban dikalangan ikhwan utk berjuang di sana pada 1936. IM juga hulurkan bantuan kewangan kpd Palestin
  3. Menentang Raja,Feudalism & Capitalism
  4. Membasmi Kemiskinan,kejahilan & penyakit: IM membantu penganggur2 yg mencari pekerjaan dengan membuka kilang untuk buka peluang pekerjaan.IM turut membuka kelas2 buta huruf untuk petani,buruh & pddk Kg dan bandar dismping mereka membina sekolah2 untuk anak2.Terdapat Doktor diklgn IM yg pergi ke Kg2 & bndar2  utk merawat masy dengan percuma n berikan ubat2an kpd mereka.Jemaah ini juga membina byk Hospital dan pusat rawatan

Imam Syahid Hassan Al- Banna merupakan peribadi contoh muslim yg iltizam dgn agamanya. Beliau seorg yg terpuji akhlaknya,berani jiwanya,tinggi azamnya & cenderung kpd kesederhanaan dlm apajua perkara.Beliaulah yg menetapkan 10 ciri2 yg patut ada bagi seorg Akh muslim, dan mengadakan USUL2o demi mengembalikan kefahaman umat Islam kepada kefahamn yg sebenar..

antara mursyidul am IM(7 orang)

Dalam satu ucapan beliau:

“Wahai Ikhwan! Kamu bukan persatuan kebajikan, bukan parti politik, bukan badan yang ditubuhkan untuk sesuatu tujuan yang terhad objektifnya. Akan tetapi sebenarnya kamu adalah ruh baru yang mengalir di dalam tubuh umat ini lalu ia menghidupkannya dengan Al-Quran. Kamu adalah cahaya baru yang menyinar lalu dengan cahaya Allah kamu menghapuskan kegelapan kebendaan. Kamu adalah suara yang berkumandang tinggi, melaungkan dakwah Rasulullah saw. Adalah suatu hakikat yang tidak keterlaluan jika kamu merasakan bahawa kamu menanggung tugasan berat ini dikala manusia lain lari dari bersusah payah kerananya. Jika dikatakan kepada kamu, “Kearah mana kamu berdakwah?”. Kamu katakan kepadanya, “Kami menyeru kepada Islam yang didatangkan oleh Muhammad saw. Kerajaan adalah salah satu bahagian darinya. Kebebasan adalah salah satu kefardhuan di dalamnya”. Jika dikatakan kepada kamu, “Ini dah masuk bab politik!”. Kamu katakan, “Ini adalah Islam. Kami tidak tahu pecahan-pecahan yang anda katakan itu”

Beliau telah ditembak di pertengahan mlm 12 februari 1949,kmdn dibawa ke hospital tetapi tiada siapa yg merawat beliau ketika itu dan akhirnya syahid (43thn)

Semoga Roh beliau ditempatkan bersama para syuhada & org soleh..Dan semoga kita menjadi seperti IHAB yg gigih dlm dakwahnya…

“Diantara orang-orang beriman, ada mereka yang benar jujur terhadap janji mereka kepada Allah. Sebahagian mereka telah pergi (menemui Tuhan mereka). Sebahagian lagi masih menunggu dan mereka sedikitpun tidak mengubah (janji mereka)” (Al-Quran)


Advertisements

Muhammad-the last episode

Masjid Nabawi

Masjid Nabawi

Bismillahirahmanirrahim..

Semalam, ana telah menghadiri kelas tafaqquh,setelah tawaquf selama 2 minggu.Sebenarnya,ade juga kelas-kelas sebelum ini tak dapat hadir atas urusan tertentu.Mungkin juga satu hikmah terselindung dari Allah buat hamba-Nya yang berfikir,Rehlah ke Rasyeed di batalkan oleh pihak Universiti dan alhamdulillah ana dapat pergi ke kelas tafaqquh untuk mendengar episod-episod akhir hayat kekasih Allah.Syahdu..

Khutbah terakhir yang disampaikan oleh Nabi pada tahun ke-10 H ketika baginda menunaikan haji Wida'( Haji pertama dan terakhir bagi Rasulullah).Ketika itu baginda berumur 63 tahun.Pesanan dan wasiat itu telah dilontarkan di Lembah Uranah,Arafah oleh Utusan Allah 3 bulan 3 hari sebelum kewafatan baginda..

Padang Arafah

Padang Arafah

Ya, saudara-saudaraku, perhatikan apa yang akan aku sampaikan, aku tidak tahu apakah tahun depan aku masih berada di antara kalian. Dengan itu dengarkan baik-baik apa yang kukatakan dan sampaikan ini kepada mereka yang tidak dapat hadir pada waktu ini.

Ya, saudara-saudaraku, seperti kita ketahui, bulan ini, hari ini dan kota ini adalah suci, oleh itu pandanglah kehidupan dan milik setiap orang Muslim sebagai kepercayaan yang suci. Kembalikan barang-barang yang diamanah kepadamu kepada pemilik yang sebenarnya.

Jangan kau lukai orang lain sebagaimana orang lain tidak melukaimu. Ingatlah bahwa kamu akan bertemu dengan Allah SWT dan Dia akan memperhitungkan amalanmu dengan sebenar-benarnya.

Allah SWT telah melarangmu memungut riba, oleh itu mula dari sekarang ini dan untuk seterusnya kewajiban membayar riba dihapuskan.

Waspadalah terhadap syaitan, demi keselamatan Agamamu. Dia telah kehilangan semua harapannya untuk membawa kalian pada kesesatan yang nyata, tapi waspadalah agar tidak terjebak pada tipuan halusnya.

Ya, saudara-saudaraku, adalah benar kamu mempunyai hak tertentu terhadap isteri-isterimu, tapi mereka juga mempunyai hak atas dirimu. Apabila mereka mematuhi hakmu maka mereka memperoleh haknya untuk mendapat makanan dan pakaian secara layak. Perlakukanlah isteri-isterimu dengan baik dan bersikaplah manis terhadap mereka, karena mereka adalah pendampingmu dan penolongmu yang setia. Dan adalah hakmu untuk melarang mereka berteman dengan orang-orang yang tidak kamu sukai, dan juga terlarang melakukan perzinaan.

Ya, saudara-saudaraku, dengarkanlah baik-baik, sembahlah Allah, Shalat lima kali dalam sehari, laksanakan Puasa selama bulan Ramadhan, dan tunaikanlah Zakat, serta laksanakan ibadah Haji bila mampu.

Ketahuilah bahwa sesama Muslim adalah bersaudara. Kamu semua adalah sederajat. Tidak ada perbedaan satu terhadap yang lain kecuali Ketaqwaan dan Amal Shalih. Ingatlah, suatu hari kamu akan menghadap Allah dan harus mempertanggung jawabkan semua amalanmu. Karena itu berhati-hatilah jangan menyimpang dari jalan kebenaran setelah kepergianku nanti.

Ya, saudara-saudaraku, tidak akan ada Nabi atau Rasul sesudahku dan tidak akan ada agama lain yang lahir. Oleh itu dengarlah baik-baik ya Saudaraku, dan pahamilah kata-kata yang kusampaikan kepadamu, bahwa aku meninggalkan dua pusaka, Al-Qur’an dan contoh-contohku sebagai As-Sunnah dan bila kalian mengikutinya tidak mungkin akan tersesat.

Siapa yang mendengarkan perkataanku ini wajib menyampaikannya kepada yang lain dan seterusnya dan mungkin yang terakhir memahami kata-kataku ini akan lebih baik dari yang langsung mendengarkan.

Demi Allah aku bersaksi, bahwa aku telah menyampaikan ajaran-Mu kepada umatku ya Allah.

Raudhah-tempat bersemadinya Rasulullah

Raudhah-tempat bersemadinya Rasulullah

Inilah pesanan dari Kekasih, yang sangat mencintai umatnya hatta saat diri direnggut maut masih lagi memikirkan tentang kita,tapi malangnya kita jarang sekali ingat padanya..

Ana teringat satu kisah ketika Rasulullah dalam perjalanan pulang dari Haji Wida’,baginda menangis.Sahabat pun bertanya:”Kenapa kamu menangis wahai Rasulullah?”, Baginda menjawab: “Aku merindui saudaraku”, Sahabat bertanya: “Bukankah kami ini saudaramu wahai Rasulullah?”,Baginda menjawab:”Kamu semua bukan saudaraku tetapi sahabatku,Saudara ku ialah mereka yang datang selepasku,beriman kepadaku walaupun tidak pernah melihatku,Aku merindui mereka,kerana itulah aku menangis”

Betapa rindunya Rasulullah pada kita..Allahumma salli ala muhammad..

Ada satu lagi kisah yang menyentuh kalbu, ketika mana Rasulullah sedang sakit tenat dan baginda dapat melihat kerisauan para sahabat terhadap baginda lalu berkata: “Wahai sahabatku, aku melihat kamu semua seperti bimbang akan diriku”, lalu sahabat berkata: ” ya, Wahai Rasulullah..” baginda berkata: “Wahai sahabatku,sesungguhnya janji kamu bersama aku bukanlah di dunia  tetapi di telaga kauthar,Demi Allah ,aku seperti dapat melihatnya”

Gembira rasanya bile Rasulullah berkata begitu,seperti dah buat appoinment dengan baginda di akhirat nanti.Tapi ana terfikir juga,layakkah diri ini untuk minum air dari tangan seorang Nabi Allah? Masih banyak lagi sunnahnya yang belum diamalkan,betapa kurangnya ana berselawat ke atas baginda S.A.W…Semoga Allah memberikan ana kekuatan..

Walaupun tajuk entri kali ialah Muhammad-the last episode,yang berakhir cumalah hayat Sang Kekasih yang bernama Muhammad S.A.W.Tetapi risalah yang dibawanya akan terus subur memekar dalam hati umatnya yang soleh dan musleh,semoga ana tergolong di kalangan mereka.Amin Ya Rabbal Alamin..

Lelaki itu..

Masjid Nabawi menyimpan seribu satu kenangan

Masjid Nabawi menyimpan seribu satu kenangan

Lelaki itu seorang guru,dia juga seorang bapa,seorang anak,seorang peniaga,seorang hakim,seorang penggembala kambing,dan seorang pemimpin negara…

Walaupun siapa dia yang sebenarnya dia tetap ingin menjadi seorang HAMBA dan juga KEKASIH..

Hatinya suci,Akhlaknya luhur,Himmahnya tinggi…Itulah peribadi Nabi junjungan S.A.W.

Si Buta melemparkan kata-kata yang hina,dibalasnya dengan suapan makanan,

Muslimin mengikat 1 biji batu di perut,Baginda mengikat 2 biji batu,

Penduduk Thaif menolak dakwahnya, Baginda masih lagi boleh berdoa untukkebaikan mereka..

Dimanakan ku cari ganti serupa denganmu…wahai Rasul utusan Allah

Itulah yang ana terfikir apabila menyelami semula sirah nabi.Seperti biasa setiap hari Jumaat ana akan menghadiri ‘kelas tafaqquh’ di rumah kak kauthar,dan tiap kali juga hati ana tersentuh dengan LELAKI ITU..

Sememangnya Lelaki itu bukan lelaki biasa,dia adalah seorang Maksum,namun dialah yang paling banyak beristighfar memohon ampun kepada Allah,dia jugalah yang paling banyak beribadah di tengah malam sehingga bengkak-bengkak kakinya itu.

Ana tertarik dengan satu peristiwa dimana seorang kafir datang kepadanya dengan tujuan untuk membunuh. Kafir itu meletakkan pedangnya di kepala Rasulullah dan berkata:”Apa yang dapat menghalangaku dari membunuhmu??”. Lalu Rasulullah pun menjawab dalam nada yang yakin: “Allah”. Terdengar sahaja jawapan penuh keyakinan dari mulut Nabi Allah itu,terjatuh pedang kepunyaan kafir itu kerana terkejut.Dengan pantas Rasulullah mengambil pedang itu dan bertanya semula kepada kafir itu soalan yang sama.Lalu Rasulullah mengajaknya untuk memeluk Islam namun kafir itu menolak dan berjanji kepada Rasulullah:” Aku tidak akan memerangi kamu lagi dan aku juga tidak akan bersama denga orang yang memerangi kamu” Rasulullah dengan hati yang tenang melepaskan Si Kafir yang hendah membunuhnya tadi…

Betapa mulianya nurani Nabi Allah ini,orang yang nak membunuhnya pun dilepaskan,pulak tu masih lagi sempat mengajak musuhnya memeluk Islam.Subhannallah….Memang lelaki itu bukan lelaki biasa.Benarlah dia adalah utusan akhir zaman…

Yang ana kagumi ialah Rasulullah tak pernah melupakan tujuan utama baginda diutuskan iaitu berdakwah dan mengajak manusia mentaati Allah,sehingga dalam keadaan kritikal seperti itu pun masih sempat mengajak manusia menyembah Allah yang Satu.Tapi kita ini baru saja sibuk dengan belajar,jadi mentor SC,jadi AJK chapter dah culas dalam melaksanakan kewajipan yang satu itu.Jangan kan berdakwah nak membaiki kelemahan diri sendiri pun susah,nak mengkhusyukkan diri dalam solat pun payah..Bile terfikir terasa jauh sangat diri ini dari  Rasulullah,apatah lagi nak menjadi Murafiq baginda di syurga seperti Nusaibah.

“Allahumma thabbit qulubuna ‘ala dinika,wa tho’atika,wa syukrika,wa husni ‘ibadatik…””

Wassalam…

Ibrah dari Peristiwa Uhud

Muhammad Utusan Terakhir

Muhammad Utusan Terakhir

Hari ini ana telah menghadiri kelas tafaqquh.Tajuk yang dibincangkan hari ini adalah semangat MENARIK.Ianya telah benar-benar mengetuk kotak fikiran ana selaku umat akhir zaman yang mengaku cintakan Nabi dan Risalahnya.Mungkin faktor pembentangnya(Kak Kauthar) yang bercerita dengan penuh perasaan juga telah menyebabkan ana tambah menghayati peristiwa ini.Secara peribadi bagi ana kisah Uhud jika dihayati bukan sekadar peristiwa kekalahan umat Islam(hakikatnya ia bukanlah kekalahan yang nyata) tapi apa yang paling penting ialah kemenangan jiwa mukmin pada ketika itu hasil tarbiyah Rasulullah S.A.W.

Ana tak ingin bercerita panjang mengenai sirah ghazwah Uhud secara detail,tapi mungkin cukuplah sekadar ana berkongsi sedikit sebanyak tentang pahlawan atau syuhada Medan Uhud.

Nusaibah(Ummu Ammarah)

Dalam peristiwa uhud beliau telah menunjukkan kehebatan sebagai serikandi muslimah.Ketika peperangan sedang sengit,beliau cuba melindungi Rasulullah yang ketika itu diserang oleh Abdullah ibn Qum’ah.Abdullah ibn Qum’ah telah memukulnya,sehingga terjatuh pedang dari tangannya.Pada ketika itu beliau terfikir untuk lari tetapi apabila beliau berpaling ke belakang dan melihat Rasulullah keseorangan tanpa pembantu beliau terus thabat untuk melindungi Nabi S.A.W sehingga beliau tercedera.Kemudian anaknya Hubaib ibn Zaid datang untuk membantunya.Beliau menolak pertolongan anaknya dan berkata: Tinggalkan aku,pergi bantu Nabi..!.

Rasulullah bertanya kepada ummu Amarah:“Apa yang membuatkan kamu mampu berbuat begitu..?” Nusaibah pun menjawab: “Aku mampu..!Aku mampu..! Cuma aku ingin meminta satu perkara daripadamu wahai Rasulullah aku ingin menjadi murafiq kamu di syurga ” lalu Nabi pun menjawab: “Bukan kamu seorang sahaja bahkan ahli keluargamu akan menjadi murafiq ku di syurga”

Subhanallah..begitulah tingginya cita-cita Ummu Ammarah untuk bersama dengan Nabi di Jannah,sehingga dia sanggup mempertaruhkan nyawanya demi melindungi Rasulullah walaupun beliau seorang WANITA sepertiku.

Jabal Uhud-kwsn ditempatkan pasukan pemanah

Jabal Uhud-kwsn ditempatkan pasukan pemanah

Amru ibn Jamuh

Beliau merupakan seorang yang tempang dan mempunyai 4 orang anak.Ketika sampai seruan jihad beliau ingin turut sama berjuang namun anak-anaknya menghalangnya memandangkan keadan fizikalnya yang tidak baik.Namun beliau bertegas ingin turut sama berperang.Lalu anak-anak beliau datang kepada Rasulullah mengadu tentang perihal bapa mereka.Kemudian Rasulullah pun berkata kepadanya: “Wahai Amru,kamu ingin turut berperang tetapi kamu tempang” Maka beliau pun berkata:”Biarkan aku wahai Rasulullah,aku ingin masuk ke syurga dengan kakiku yang tempang ini..”

Kemudian beliau pun pergi berperang,apabila melihat semula Kota Madinah dari jauh beliau berdoa: ” Wahai Tuhanku jangan kembalikan ku  ke Madinah” .Perang pun bermula dan akhirnya beliau mati syahid.Nabi S.A.W. bersabda:“Aku melihat Amru ibn Jamuh masuk ke syurga dengan kakinya yang tempang,Allah telah menunaikan permintannya”

Begitulah kawan-kawan betapa tingginya cita-cita mereka untuk SYAHID walaupun mempunyai kekurangan fizikal.Tapi kita yang serba sempurna ini pernahkah menyimpan impian untuk syahid di jalan Allah.Subhanallah…semoga kita tergolong didalam golongan yang mendapat taufiq hidayah-Nya…

Abdullah ibn Jahsy

Pada satu hari sebelum bermulanya perang Uhud beliau telah duduk bersama dengan sahabatnya sambil bersembang.Kemudian beliau bertnya kepada sahabatnya:“Apa impian kamu?” Sahabatnya menjawab:” Aku mengimpikan untuk berjumpa dengan seorang pahlawan Quraisy yang gagah,kami berlawan,dan aku membunuhnya”

Lalu Abdullah ibn Jahsy pula berkata: “Aku pula mengimpikan bertemu dgn seorg pahlawan Quraisy yang sangat gagah,kami berlawan,dan aku berjaya mambunuhnya.Kemudian aku berjumpa lagi dengan pahlawan yang sangat gagah,kami berlawan lalu dia berjaya membunuhku,membelah perutku,mengerat hidungku,memotong telingaku.Kemudian apabila datang Tuhanku pada hari Qiamat dan bertanya kepadaku-Wahai Abdullah kenapa kamu jadi begini?- Maka aku pun berkata,kerenaMU ya Allah,demiMU Ya Allah”

Salah seorang sahabat menceritakan bahawa dia telah melihat mayat Abdullah ibn Jahsy dalam keadaan terbelah dada,terpotong telinga dan hidungnya…

Hampir menitis airmata ana mendengar kata-kata yang terkeluar dari mulut kak kauthar ketika itu,pedih juga terasa kerongkong ini menahan sebak di dada.

Begitulah impian rijal-rijal generasi sahabat yang tinggi himmahnya demi menegakkan agama Allah.. Namun apakah pula impian shabab zaman kini??? mampukah kita menjadi seperti sahabat san sahabiah dalam Peristiwa Uhud ??? Sesungguhnya peristiwa ini betul-betul telah menampar pipi,dan menyentuh hati ana untuk menilai kedudukan diri sendiri pada pandangan Allah.

Harapnya,post ini dapat menambah pengetahuan antum dan pada masa yang sama mengejutkan antum dari lena supaya bangkit bekerja untuk agama yang mulia ini..

“Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah ISLAM”

Wassalam

Seteguh Zainab Al-Ghazali…[part 1]

Buku yang telah ana habiskan ketika soifi'08'

Buku yang telah ana habiskan ketika soifi

Hari-hari dalam hidupku…….. Ada apa dengan buku ni?
Buku ini menceritakan tentang kisah perjalanan hidup seorang daie yang sejati dizaman pemerintahan Jamal Abdul Naser.Ana baca buku ini waktu cuti summer aritu,buku yang sangat menarik bisa menitiskan airmata kita ketika membacanya.. Ape yang menyentuh perasaan ana apabila mambaca buku ini ialah apabila melihat besarnya pengorbanan yang dilakukan oleh Zainab Al-Ghazali dalam mangharungi liku-liku da’wah yang mencabar. Kagum macam mana beliau sanggup menghadapi segala macam siksaan yang sangat dahsyat dan kejam demi mempertahankan kebenaran yang dibawa beliau iaitu ISLAM. Secara ringkasnya untuk berkongsi dengan kawan-kawan ana nak ceritakan serba sedikit tentang Zainab Al-Ghazali,tapi kalo antum nak tahu lebih banyak bacalah sendiri buku ini!!

Serikandi sejati Zainab Al-Ghazali

Serikandi sejati Zainab Al-Ghazali

Nama penuh beliau ialah Zainab Al-Ghazali Al-Jubaili yang merupakan seorang pejuang dakwah.Beliau lahir di tengah-tengah keluarga yang menekankan kepentingan pendidikan islam.Sejak remaja lagi beliau bertekad untuk mewakafkan dirinya untuk menegakkan kesucian Islam.Beliau telah mengasaskan penubuhan ‘Jamaah Muslimat’ pada tahun 1937.Jamaah muslimat merupakan satu pertubuhan yang bertujuan memberikan pendidikan kepada wanita-wanita Islam,membantu keluarga-keluarga yang mana suaminya telah dipenjarakan oleh pmerintah Mesir pada waktu itu.

Kegigihan dan keikhlasan beliau di atas jalan dakwah telah menemukan beliau dengan as-syahid imam Hassan Al-Banna(pengasas ikhwanul muslimin).Pertemuan ini telah menyebabkan beliau kemudiannya memberikan baiahnya kepada Hassan Al-Banna dan menjadi anggota Ikhwan.Ini kerana beliau yakin bahawa bekerja untuk menegakkan negara Islam adalah wajib dan kerja-kerja itu hendaklah melalui sebuah jemaah Islam.

Jika nak diceritakan secara terperinci sejarah hidup Zainab Al-Ghazali bermula daripada bagaimana beliau dipenjarakan sehingga saat beliau keluar dari situ mungkin terlalu panjang,oleh itu saya akan ceritakan secara ringkas sahaja.
Ia bermula apabila Jamal Abdul Naser(presiden Mesir pada ketika itu) membenci Zainab Al-Ghazali dan mengeluarkan perintah pembubaran ‘Jamaah Muslimat’ dan menghentikan penerbitan Majalah Muslimat.Pernah juga Markaz Am Jamaah Muslimat ini diserbu masuk oleh talibarut Jamal Abdul Naser(selepas ini akan ditulis JAN).Mereka menggeledah,merampas dokumen dan mengusir 120 org wanita dan anak-anak yatim.Terdapat juga usaha untuk membunuh Zainab Al-Ghazali oleh regim JAN walaubagaimanapun percubaan itu tidak berjaya.Sesungguhnya Allah melindungi hamba-Nya yang bertaqwa,dan Allah lah sebaik-baik pelindung.

Selepas itu,Regim JAN telah menjalankan penangkapan secara besar-besaran ke atas ahli Ikhwan.Antara tokoh yang tertangkap ialah penulis tafsir yang amat terkenal iaitu As-Syahid Syed Qutb.Dalam masa 20 hari sahaja, regim JAN telah menangkap seramai 100 000 orang anggota ikhwan.Pada tanggal Jumaat,20hb Ogos 1965 tibalah giliran Zainab Al-Ghazali Al-Jubaili ditangkap oleh taghut JAN.
Zainab Al-Ghazali ditangkap dirumahnya ketika talibarut JAN menyerbu rumah beliau.

Nampaknya,ana tak dapat habiskan kisah Zainab Al-Ghazali pada kali ini,insyaAllah ana akan sambung pada post yang akan datang.
Wassalam…